כדאי לקבל טיפול נוגד דיכאון במהלך טיפול בהתמכרויות?

אנשים רבים תוהים האם יש צורך לקבל תרופות נוגדות דיכאון במהלך טיפול בהתמכרויות. אנשים שנאבקו בהתמכרות במשך זמן רב מקבלים לרוב תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI, שעלולות להיות מאוד ממכרות. אם כך, כמובן שבכדי לקבל תשובה ודאית, צריך לפנות לייעוץ רפואי.

כדאי לקרוא: גמילה מקנאביס – האם אני מכור לקנאביס?

בעוד שאנשים מודאגים מהסיכונים הכרוכים בהתמכרות, תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI עדיין יכולות להיות נחוצות לתמיכה בתהליך ההחלמה שלהם. תרופות נוגדות דיכאון עשויות לעזור לאנשים במספר דרכים, כולל שיפור מצב הרוח, הפחתת חרדה והקלה על התשוקות לחזור להתמכרויות הישנות שלהם.

טיפול נוגד דיכאון במהלך טיפול בהתמכרויות

למרות שחלק מהפסיכיאטרים טוענים שטיפולים מבוססי SSRI בהתמכרות אינם עובדים במהלך טיפול בהתמכרויות, יש הוכחות מדעיות גם להיפך. לא פעם, תרופות הן חלק מרכזי בהחלמה מהתמכרות.

השימוש בתרופות נוגדות דיכאון כגון תרופות נוגדות דיכאון SSRI במהלך טיפול בהתמכרויות שנוי במחלוקת. יש רופאים שאומרים שהשימוש בהם יעזור לחולה להימנע מהישנות וסיכונים אחרים להישנות. זאת, בעוד שאחרים מאמינים שזה עלול לזרז הישנות על ידי גרימת השתוקקות לסמים ממכרים והחמרת השימוש בסמים.

האם טיפול SSRI יכול לגרום דווקא להגברת חרדה?

אכן כן, למעשה, חלק מהמכורים מוצאים שטיפול בתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI גורם להם לחוש חרדה רבה יותר במהלך ההחלמה והדבר עלול להוביל לחזרה לדפוסי התנהגות התמכרותיים. תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI נרשמות לרוב לאנשים הסובלים מהפרעות דיכאון וחרדה על מנת להקל על הסימפטומים שלהם.

עם זאת, תרופות אלו עשויות להיות לא בטוחות כאשר נלקחים תוך כדי ניסיון של טיפול בהתמכרויות. SSRIs יכולים להגביר את ההשפעות הממכרות של קוקאין, אלכוהול או חומרים אחרים על ידי הפחתת יכולתם להרגיש את ההשלכות השליליות של מה שהם עושים (של אפקט הסם). זו הסיבה שעבור חלק מהמטופלים, חשוב להימנע ככל האפשר מנטילת תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI. במקום זאת, הגורם המטפל יכול להמליץ על ספורט, מדיטציה, יוגה ועוד.

למה מיועדות תרופות SSRI בדרך כלל?

תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI מיועדות לשימוש כטיפול בהפרעות של מצבי רוח ודיכאון כרוני, חרדות, לחצים ועוד. יש אנשים שלוקחים אותם כדי לעזור עם הסימפטומים של טיפול בהתמכרויות. עם זאת, ישנם מקרים רבים שבהם תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI יכולות להחמיר את ההתמכרות של הנגמלים. לכן, יהיה חשוב לקבל כעת ייעוץ רפואי או ייעוץ מאת מכון גמילה מהתמכרויות.